top of page

Hvordan aktiverer jeg tilhørerne? 

               -  om dialogbaseret undervisning/formidling

Formålet

Formålet med dette forløb er at give dig anvendelses-orienterede værktøjer til at skabe involverende undervisningsforløb.  Du lærer hvordan du aktiverer den viden, der findes hos modtageren og hvordan du som underviser bruger den viden til at trænge igennem med dit eget budskab. Du vil få  værktøjer til at analysere den kommunikative situation – hvem er målgruppen, hvad ved de,  hvilke faktorer forhindrer eller fremmer kommunikationen?

 

Endvidere giver kurset dig metodiske redskaber til at tilrettelægge afvekslende undervisningsforløb ved brug af forskellige virkemidler – billeder, rekvisitter, lyd, hands out og forskellige undervisningsformer – f.eks. plenum, refleksionspauser osv.

 

Udbytte:

  • metoder til at aktivere tilhørerne

  • metoder til at gøre tilhørerne til medproducenter af viden

  • metoder til at strukturere et undervisningsforløb

  • metoder  til at analysere den kommunikative udfordring

  • metoder til at skabe afveksling

 

Undervisningen:

Kurset mellem korte teoretiske oplæg, aktiverende øvelser og feedback fra medkursister. Du kommer til at arbejde med en konkret case, du selv medbringer. På den måde bliver kurset også en del af din egen forberedelse til en konkret undervisning/formidlingsopgave.

 

Varighed: 1 dag

 

”Bent formår at skabe trygge rammer , der gør at folk tør improvisere og lære nyt” 

                                                                         Henrik Andersen, projektleder Skanderborg Kommune

bottom of page